MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA MISI ALLAH: SEBUAH PENDEKATAN KONTEKSTUAL DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.70420/tentiro.v2i2.145Keywords:
Misi Allah, Media Sosial, Era DigitalAbstract
Social media plays an important role in carrying out God's mission in the digital age. Platforms such as YouTube,
Instagram, and podcasts are used to convey the Gospel creatively, interactively, and contextually, especially to the
Millennial and Gen Z generations. The Gospel message can reach a wide audience without time and place
constraints. However, the use of this media also requires the application of digital ethics and proper theological
understanding so that the message conveyed remains in line with Christian values and is not misused. Therefore,
the church must plan a good digital strategy and guidance for its congregation.
References
Arifianto, Yonatan Alex, and others, ‘Meningkatkan Efektivitas Kepemimpinan Kristen Di Dunia Digital : Upaya Pemimpin Gereja Dalam Membentuk Etika Digital Bagi Jemaat’, 6.1 (2024), pp. 77–88
Arifianto, Yonatan Alex, Sari Saptorini, and Kalis Stevanus, ‘Pentingnya Peran Media Sosial Dalam Pelaksanaan Misi Di Masa Pandemi Covid-19’, HARVESTER: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 5.2 (2020), pp. 86–104, doi:10.52104/harvester.v5i2.39
Azkiya Izzati, Doruton Nikmah, Evi Nur, Rinda Isnina, Marcella Sholikhah, Sayidetinal Aisah, Muhammad Azizi, Ilma Akh’ruvi, Siti Sofiatun, Ahmad Asy’ari., ANALISIS DAMPAK TEKNOLOGI MODERN TERHADAP MASALAH LINGKUNGAN, ed. by M.Kes. Nanang Qosim, M.Pd, Hj. Nur Khasanah, 1st edn (CV. ALINEA MEDIA DIPANTARA, 2022)
Eka Rizkiyant, Fajar Ari Sudewo, Kus Rizkianto., Penegakan Hukum Tindak Pidana Cyberbullying Melalui Media Elektronik, 1st edn (penerbit NEM, 2024)
Kasingku, Juwinner, and Alan Hubert Frederick Sanger, ‘Dunia Digital vs Dunia Rohani: Dilema Dalam Pertumbuhan Anak’, Journal of Education Research, 4.3 (2023), pp. 1325–30, doi:10.37985/jer.v4i3.476
Mello, Jurnal, and Feyby Martince Goha, ‘Penginjilan Berbasis Media Sosial: Suatu Strategi Misi Di Era Digital Serta Relevansinya Dalam Kehidupan Umat Kristen’, Jurnal Mahasiswa Kristen, 2.1 (2022), pp. 12–20
Anita Candra Dewi, ‘Bahasa Dalam Media Sosial : Kajian Linguistik Digital Terhadap Gaya Bahasa Generasi Milenial Dan Gen Z’, 1 (2025), pp. 57–67
Pdt. Dr. Jonar T.H. Situmorang, M.A., M.Th., STRATEGI MISI PAULUS, ed. by ANDI OFFSET Theophylus ziralou, Stevani, Sun punang, Tri Widyatmaka, 1st edn (PBMR ANDI (Penerbit Buku dan Majalah Rohani) Anggota IKAPI, 2020), doi:225
Prasetyo Harisandi, S.M., M.M, BUKU AJAR MEDIA SOSIAL, ed. by Yuzril Nur Maulana S.Kom, 1st edn (ALUNGCIPTA, 2025)
Rahmanita Ginting, Agus Yulistiyono, Abdul Rauf, Sardjana Orba Maullang, Albert Lodewyk, Sentosa Siahaan, Devi Putri Kussanti, Tri Endi Ardiansyah PS, Tika Ristia Djaya, Aulia Suminar Ayu, Faried Effendy., Etika Komunikasi Dalam
Media Sosial : Saring Sebelum Sharing, ed. by Rifqi Fauzi, Muhammad Iqbal AlGhozali, 1st edn (PENERBIT INSANIA Grup Publikasi Yayasan Insan Shoqidin Gunung Jati Anggota IKAPI, 2021)
RD.D.Lokita Pramesti Dewi, S.I.KOM., M.Si, Dr. Yohanes Umbu lede, M.Pd, Aninisa Alifia Mantu, S.I.Kom, Poppie Indriyanti Mantu, S.Sos., M.Si, Asep Sutresna, MA, Khusul Amalin, S.I.Kom., M.I.Kom, Dini Anggraani, S.I.Kom., M.I.Kom, BUKU AJAR CYBER PUBLIC RELATIONS, ed. by Ida Kumala Sari Sepriano, Efrita, 1st edn (PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024)
Setiawan, David Eko, ‘Signifikansi YouTube Sebagai Medium Pewartaan Injil Bagi Generasi Milenial Di Indonesia’, BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 4.2 (2021), pp. 210–25, doi:10.34307/b.v4i2.190
Shiefti Dyah Alyusi, MEDIA SOSIAL: INTERAKSI, IDENTITAS DAN MODAL SOSIAL, ed. by R.A. Gusti. @tambra23, 1st edn (KENCANA (Divisi dari PRENADAMEDIA Group), 2016)
Suseno, Aji, ‘Peran Podcast Dalam Penginjilan Digital , Upaya Gereja Terhadap Misi Dan Pembentukan Etis Teologis Jemaat Di Era Disrupsi’, 05.01 (2025), pp. 30– 42
Taturu, Aan; Ambarwaty P.I.P, ‘Media Sosial Sebagai Ruang Berteologi, Upaya Kontekstualisasi Misi Gereja Di Era Digital’, Jurnal Teologi Kristen, 5.1 (2024), pp. 68–85
Wior, Christian Eko, ‘TRANSFORMASI PELAYANAN PASTORAL MELALUI SOSIAL MEDIA’, 2.1 (2025), pp. 44–51
Zis, Sirajul Fuad, Nursyirwan Effendi, and Elva Ronaning Roem, ‘Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial Dan Generasi Z Di Era Digital’, Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5.1 (2021), pp. 69–87, doi:10.22219/satwika.v5i1.15550
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







